CS log
230919 ch1~끝, ch2 p1~10 본문
질문 : End-point authentication of messages ?
Why does a server need a permanent and public IP address?
1. Network Security
: 데이터의 패턴을 보고 공격을 미리 예상해서 막자! immune to attacks 하도록, security considerations in all layers
1) virus vs worm
- Virus (Spyware 고객이 뭘 좋아하는지 정보 get, Adware)
- Worm (DDos) (WORM = Write Once Read Many) : unavailavle to legitimate traffic 악성코드에 나도 모르게 감염이 되어 농협서버가 보기에 합당한 TCP segments를 마구 보내서 멀쩡한 애들도 서버에 못 들어오게 한다.
2) Sniffing (Wireshark)
: header를 보고 자기꺼가 아니면서도 읽는다. 그리고 원래 sender가 보낸 것처럼 해서 이상한 내용을 보낸다.
- Spoofing (Man-in-the middle attack = send packet with false source address)
- solution: End-point authentication of messages, ex) TLS(Transport Layer Security)
- Zero-day attack : 소프트웨어 출시 후에 보안취약점을 개선한 patch가 나오기전에 공격하는 방식.
2. Internet history
1) 60'
- ARPAnet (인터넷의 원조, 1&2&3 계층 짬뽕) --> ALOHAnet --> NSTnet
2) 70'
4 Internet principles
- minimalism between ISPs, autonomy within ISP : 서로 다른 네트워크 관리는 각자 알아서, 그들 사이의 연결은 최소의 요구사항으로 완성한다.
- No guaranteed service (best-effort service): 라우터는 어떤(loss/delay) 서비스도 보장하지 않으며 fast delivery에만 집중한다.
- No record in routers (stateless routing) : 라우터는 처리한 패킷에 관한 어떤 정보도 기록/사용하지 않는다.
- No centralized control (distributed control) : 각 라우터들이 독자적으로 라우팅을 결정한다.
CH2
1. Types of applications at layer 5
- Delay-tolerant, throughput-tolerant but loss-sensitive applications: e-mail, web document browsing, text messaging, Telnet, File transfer service, etc.
- Loss-tolerant but delay-sensitive and throughput-sensitive applications: real-time streaming, interactive games, Voice over IP, etc. 음성!
- Loss-sensitive, delay-sensitive and throughput-sensitive applications: VoD streaming
* app == process, no need to write software for network-core devices because network-core devices do not run user applications
2. client-server paradigm 뭔말?
- Public IP address : routable 바깥으로 나감 forwarding 안함, DNS resolution, payment(or lease)
- Private IP address : non-routable, DNS cannot resolve it, free
1) client-server paradigm
A. server
- always-on host : 항상 connect 되어 있음. 껐다 켜도 같은 주소, 구매한 domain-IP 항상 연결 및 유지되어 있음
- Why does a server need a permanent and public IP address?
- you may want to try to click or to type in command window
- https://mylocation.org
- https://www.iplocation.net/ip-lookup
- tracert, ipconfig, netstate -rn, netstate -a, tasklist
B. clients
- communicate only with server
- may have dynamic(!= private) IP addresses : 자고 일어나면 다름, 내가 아쉬울 때만 켜서 보고 다시 잠들기
2) Concerns of P2P architectures
- Security due to open nature (random users can be peers)
- Reliability due to peer's various computing environment (storage, memory, CPU, and link BW)
- ISP's P2P friendly service due to peer in a private NW
- no always-on server
- peers request & provide service -> self scalability : new peers bring new service capacity as well as new service demands (client가 증가하면 server도 자동으로 증가)
3) process communicating
- clients - servers : server process는 대기하고 있다가 clients process가 먼저 연결 시작
- p2p : 각 peer 모두 client, server 역할 모두 갖고 있어서 역할을 왔다 갔다
4) Socket
: is a door between application layer and transport layer. / API : 두 prg이 통신을 위해 data를 주고 받는 방식
Application developers do not care about network services (services at transport/network/link layers) only if they use sockets correctly.
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